Saturday, July 18, 2009

Pakar pertanian UPM turun padang dekati masyarakat


Peluang kepada pengusaha pertanian mendapatkan khidmat nasihat menerusi program pengembangan.


Ini peluang terbaik bagi pengusaha pertanian di Temerloh, Pahang dan sewajarnya mereka tidak melepaskan peluang bertemu 25 pakar pertanian Universiti Putra Malaysia (UPM) pada satu program khas selama dua hari bermula esok dan lusa.

Kunjungan kumpulan pelbagai pakar pertanian itu menerusi program Hari Terbuka Bersama Pakar Pertanian UPM di Temerloh yang akan di adakan di Kompleks Dewan Tun Abdul Razak bertemakan Dari Gedung Ilmu Ke Lapangan.

Program anjuran UPM di bawah urus setia Pusat Pengembangan, Keusahawanan dan Pemajuan Profesional (APEEC) bersama Jabatan Pertanian dan Pusat Khidmat Ahli Parlimen Temerloh itu merupakan satu usaha pengembangan untuk mendekati masyarakat secara langsung.

Menurut Pengarah APEEC, Prof. Dr. Azimi Hamzah, program tersebut memberi khidmat nasihat dan rundingan dalam perkhidmatan pengembangan kepada kumpulan sasar di kawasan terpilih merangkumi bidang tanaman, penternakan, perikanan, industri asas tani serta teknologi dalam bidang berkaitan.

Beliau berkata, usaha seperti itu merupakan cabaran utama kepada penyelidik kerana sebelum ini konsep pemindahan teknologi (TOT) dilakukan tetapi ia belum mencukupi.

"Ini kerana konsep TOT tidak melibatkan kumpulan sasar secara langsung sebaliknya hasil penyelidikan diserahkan kepada mereka tanpa sebarang usaha penglibatan menyeluruh,'' katanya ketika ditemui di pejabatnya di Serdang, baru-baru ini.

Justeru, konsep pengembangan lebih sesuai dan tepat yang mana penglibatan kumpulan sasar seperti petani secara menyeluruh dengan langkah awal memahami permasalahan mereka.

Perbincangan dilakukan dengan kumpulan tersebut sebelum mereka membuat keputusan untuk menentukan cara sesuai menyelesaikan masalah.

"Konsep (pakar) datang untuk menyelesaikan masalah semata-mata tidak mencukupi sebaliknya petani diberi peluang menyertai sendiri proses perbincangan dan penyelesaian masalah mereka dengan diberi bimbingan,'' ujar beliau.

Katanya, lebih menarik turut diperkenalkan ialah Makmal Sosial atau Makmal Terbuka yang mana masalah diselesaikan ibarat membuat kajian dalam makmal.

Katanya, konsep pengembangan perlu diberi pendekatan baru supaya peranannya diiktiraf dan penting dalam memajukan sektor pertanian.

Beliau berkata, UPM antara universiti yang memainkan peranan meningkatkan usaha memperkasa program pengembangan dan sering dijadikan rujukan oleh agensi kerajaan yang mahu mendapatkan khidmat dalam program terbabit.

Malah, satu ketika sebelum penubuhan APEEC, UPM mempunyai Pusat Pengembangan dan Pendidikan Lanjutan (PPPL) yang memainkan peranan tersebut bagi menyalurkan hasil penyelidikan pertanian ke serata negara.

Namun dengan penubuhan APEEC, konsep tersebut diperhebatkan dengan merangkumkan sekali usaha-usaha TOT, keusahawanan dan pemajuan profesional dalam mana-mana program pengembangan.

Beliau berkata, usaha seumpamanya akan terus dilaksanakan dengan sasaran antara dua atau tiga tempat dalam setahun mengikut permintaan dan aktiviti pertanian di kawasan terbabit.

Menurut Azimi, pihaknya menjangka 2,000 peserta akan hadiri pada program tersebut yang akan dirasmikan oleh Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah yang juga Ahli Parlimen Temerloh.

Antara acara penting termasuk dua forum iaitu Potensi Pembangunan dan Pengkomersialan Sektor Pertanian Terkini dan Peluang Pengajian dan Kerjaya Lepasan UPM.

Program lain termasuk klinik pengembangan dan demonstrasi ternakan, akuakultur, tanaman, industri kecil dan sederhana, penanaman cendawan tiram kelabu, fertigasi, industri kecil dan sederhana (IKS) dan pensijilan halal.

Turut diadakan ialah bengkel pemprosesan bebola ikan patin, memproses jem buah serta pameran.

Program di Temerloh itu merupakan program yang keempat dilaksanakan selepas Batu Pahat pada 4 September 2007, Jeli (8 Jun 2008) dan Pekan, Pahang (25 hingga 25 November 2008.

Objektif Program

lMembuka peluang kepada kumpulan sasar untuk mengemukakan masalah dan pendapat kepada kumpulan pakar UPM secara langsung, terbuka dan telus.

lMembolehkan UPM menyumbang kepakaran terus ke lapangan, bekerjasama dengan agensi pertanian membangunkan sektor pertanian setempat melalui diagnosis masalah pertanian secara bersama.

lMewujudkan hubungan kerjasama dua hala antara pihak ketiga iaitu UPM, agensi pembanguan setempat serta kumpulan sasar.

lMembuka peluang kepada pakar UPM meneliti masalah pertanian, seterusnya menjadikannya sebagai tumpuan penyelidikan.

lMembolehkan UPM memperkenalkan penyelidikan dan menambah nilai penyelidikan dan teknologi sedia ada kepada petani dan usahawan tani.

lMenjadi salah satu wadah untuk memperkenalkan program pengajian dan peluang kerjaya lepasan UPM.

Sumber:utusan online

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails