Thursday, May 21, 2009

UPP rampas kayu gaharu RM400,000



BUKIT KAYU HITAM- Unit Pencegah Penyeludupan (UPP) Bukit Kayu Hitam berjaya menumpaskan kes penyeludupan kayu karas (gaharu) bernilai lebih RM400,000 dalam satu serbuan hasil maklumat orang awam di sebuah rumah di Changlun, kelmarin.

Komander UPP Kedah, Mohd Noor Idris berkata, serbuan tersebut dilakukan oleh sembilan anggota UPP diketuai S M Tajudin pada 19 Mei kira-kira jam 6.10 petang.

Menurutnya, dalam serbuan itu anggota UPP turut menahan dua lelaki, seorang warga tempatan dan seorang lagi warga Thailand masing-masing berumur 38 dan 40 tahun.

“Kes ini dipercayai didalangi sindiket kerana melibatkan barangan yang bernilai tinggi. Kayu yang dirampas iaitu kayu karas atau lebih dikenali oleh warga tempatan sebagai gaharu adalah jenis kayu yang dilindungi dan mempunyai nilai di pasaran.

“Sebanyak 73.73 kilogram kayu karas dirampas dalam operasi tersebut yang dianggarkan bernilai RM5,000 hingga RM6,000 bagi gred A setiap sekilogram yang digunakan untuk membuat minyak wangi manakala gred B sekitar RM1,500 sekilogram digunakan untuk membuat gaharu,” katanya pada sidang media, semalam.

Katanya, kayu-kayu tersebut dipercayai berasal dari Malaysia dan dibawa masuk ke Thailand untuk tujuan pemprosesan sebelum dibawa masuk semula ke Malaysia untuk dieksport ke luar negara.

Mohd Noor berkata, ketika serbuan dilakukan, dua lelaki tersebut sedang memunggah kayu-kayu itu dari kereta bernombor pendaftaran Thailand ke sebuah lagi kereta bernombor pendaftaran Malaysia.

Beliau berkata, hasil pemeriksaan, anggota UPP menjumpai kayu tersebut di dalam kenderaan terbabit.

Sementara itu, seorang warga Thailand yang ditahan dalam operasi tersebut didapati tidak mempunyai dokumen perjalanan.

Katanya, semua kayu yang dirampas mempunyai gred-gred tertentu dan dipercayai kayu berwarna gelap mempunyai nilai yang lebih tinggi berbanding warna yang lebih muda malah mempunyai nilai yang lebih tinggi daripada anggaran apabila dieksport ke luar negara seperti Timur Tengah.

Menurutnya, rampasan tersebut adalah kes kedua yang berjaya ditumpaskan pihak UPP Bukit Kayu Hitam membabitkan kayu.

“Berdasarkan pemeriksaan terhadap dua lelaki terbabit, mereka tidak mempunyai sebarang dokumen dan permit import eksport yang dikeluarkan pihak Kastam.

“Pada masa sama ia adalah bahan terlarang dan kes boleh disiasat bawah Seksyen 84 Akta Perhutanan 313 1984 pindaan 1993 kerana memindahkan barang tersebut tanpa permit.

“Jika disabitkan kesalahan mahkamah akan menjatuhkan hukuman 20 tahun penjara atau denda RM50,000 atau kedua-duanya sekali,” katanya.

Menurutnya, kes tersebut akan diserahkan kepada Jabatan Perhutanan untuk tindakan seterusnya.

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails