Thursday, May 21, 2009

Penternak lembu rugi RM15,000



JENGKA – Seorang penternak lembu di Felda Jengka 19 di sini mengalami kerugian kira-kira RM15,000 dalam satu kejadian ribut dan angin kuat yang menyebabkan kandang ternakannya rosak teruk, Ahad lalu.

Mangsa, Ahmad Omar, 69, berkata, pada kejadian jam 9 malam itu, dia di pekarangan masjid tanah rancangan tersebut bagi menghadiri majlis agama.

Menurutnya, tiupan angin kuat merentasi masjid dan beberapa rumah penduduk namun difahamkan tiada sebarang kecelakaan berlaku.

“Saya tidak mengesyaki apa-apa namun keesokannya paginya, saya terkejut melihat salah satu kandang lembu rosak dengan 100 keping atap dan tiang kayu diterbangkan sejauh 800 meter.

“Saya beranggapan bahawa angin itu hanya melalui kandang tersebut sahaja kerana satu kandang lagi dan bilik pejabat tidak terjejas,” katanya ketika ditemui, di sini, semalam.

Ahmad berkata, kandang yang rosak itu baru siap empat bulan lalu dan turut dijadikan tempat memproses baja dari najis lembu dan penternakan cacing.

Menurutnya, bencana itu mengakibatkan diri terpaksa menanggung kerugian besar kerana hanya yang tinggal adalah tapak dan tangan konkrit.

“Buat sementara waktu, 250 lembu terpaksa berhimpit dalam satu kandang sementara saya berusaha mendapatkan bantuan kewangan.

“Saya menceburi bidang ternakan lembu ini sejak dua tahun lalu dengan bermodalkan pinjaman Skim Usahawan Felda (SUF),” katanya.

Ahmad berkata, dia menerima ujian Yang Maha Esa dengan hati terbuka, namun berbesar hati mendapatkan perhatian pemimpin setempat bagi meringankan bebannya.

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails