Monday, May 25, 2009

Pokok Jarak Mampu jana ekonomi penduduk

LAYANG-LAYANG KANAN -: Tanaman pokok jarak yang diperkenalkan oleh Syarikat Bionas Sdn Bhd dapat menambahkan pendapatan penduduk terutama mereka yang mempunyai tanah sendiri.
Seorang penduduk yang ditemui semasa taklimat tanaman pokok jarak, Ismail Ibrahim berkata, dia mendapat maklumat berkenaan pokok jarak itu daripada pihak peladang dan berminat untuk mengetahui dengan lebih lanjut berkenaan pokok jarak itu melalui taklimat yang diadakan. “Saya lihat tanaman ini amat bagus terutama kepada mereka yang mempunyai tanah kosong sebagai menambahkan pendapatan sampingan. “Seperti yang diterangkan oleh pihak syarikat Bionas, pokok jarak ini mudah ditanam dan senang dijaga,” katanya.
Ismail berkata, pokok jarak itu tidak sama seperti pokok lain yang memerlukan penjagaan rapi serta penjagaan teliti. “Saya mempunyai sedikit tanah dan akan mencuba tanaman ini. Lagipun penerangan yang diberikan tentang pokok ini tidak seperti kelapa sawit yang memerlukan penjagaan rapi serta mudah diserang serangga perosak,” katanya.
Seorang lagi penduduk yang ditemui, Zahadi Yeop Ahmad, 73, berkata, tanaman ini boleh membantu dalam memajukan taraf ekonomi penduduk di mana hasilnya juga lumayan. “Pulangan untuk tanaman ini juga agak cepat kerana dalam masa enam bulan sahaja kita sudah boleh mendapat hasilnya,” katanya. Zahadi berkata, pokok jarak juga tidak mempunyai musuh yang boleh merosakkannya. “Melalui penerangan daripada pihak Bionas, pokok ini jarang diserang serangga perosak kerana ia mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan. “Ia berbeza dengan tanaman lain yang mudah diserang serangga perosak dan agak susah untuk dijaga berbanding pokok ini yang kos penanamannya juga murah,” katanya.

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails