Thursday, July 20, 2023

'Mowgli' perempuan Rembau, handal jinakkan lembu

 

KASIH Atikah kelihatan membawa anak lembu yang dipelihara oleh bapanya, Basri Ibrahim ke padang rumput ketika tinjauan di Kampung Chembong Kecil, Rembau. FOTO BERNAMA

KASIH Atikah kelihatan membawa anak lembu yang dipelihara oleh bapanya, Basri Ibrahim ke padang rumput ketika tinjauan di Kampung Chembong Kecil, Rembau. FOTO BERNAMA



Rembau: Di kala kanak-kanak seusianya leka menonton rancangan kartun di televisyen mahupun permainan lain, namun tidak bagi Kasih Atikah Basri, yang begitu lincah dan tidak kekok mengendalikan lebih 50 ekor lembu seperti pengembala berpengalaman.

Malah, keakraban kanak-kanak perempuan berusia lapan tahun bersama lembu-lembu berkenaan boleh diibaratkan 'bagai isi dengan kuku'.

Kasih Atikah atau lebih mesra dipanggil Kasih atau 'Adik' dalam kalangan keluarganya, sering mengikut bapanya, Basri Ibrahim, 41 dan bapa saudaranya Kamarudin Ibrahim, 31, ke kandang kerbau dan lembu di Kampung Chembong Kecil di sini sejak kecil.

Kanak-kanak itu kemudian menunjukkan minat bermain dan bermesra dengan haiwan itu pada usia enam tahun.

Anak bongsu daripada empat beradik itu berkata, dia juga tidak kisah untuk membersihkan najis lembu dan memberi mereka makan kerana hubungannya dengan haiwan itu sangat rapat, selain turut menganggap haiwan itu seperti 'kawan baiknya'.


"Saya memang mesra dengan semua lembu di sini, tetapi yang paling rapat adalah dengan lembu kelainan upaya, bernama 'Serong' yang berumur lebih setahun, memang betul-betul sayang.


"Saya panggil aje memang dia terus datang, biasanya (saya) bawa air garam. Serong istimewa bagi saya, memang dijaga lebih berbanding yang lain kerana kaki dia tidak dapat berjalan dengan baik jadi dia kurang bergaul dengan lembu yang lain," katanya ketika ditemui.

KASIH Atikah memberi air garam kepada anak lembu. FOTO BERNAMA



Tanpa ada rasa takut terhadap segerombolan lembu berkenaan, murid tahun dua Sekolah Kebangsaan Sepri itu berkata beliau lebih banyak menghabiskan masa dengan lembu itu bersama kakaknya, Zohaika Basri, 15, dan dua orang sepupunya, Aidil Adha Bakari, 12 dan Nur Umairah Bakari, tiga tahun.

Kasih yang bercita-cita menjadi doktor haiwan itu berkata, dia tidak kisah jika ada rakan-rakan mengejeknya kerana terlalu akrab dan sering berada di ladang ternakan untuk menguruskan lembu berkenaan.

Dalam pada itu, Kamarudin atau dipanggil Pak Su berkata, sebelum ini anak saudaranya itu sering mengikutnya ke kawasan kandang pada sebelah petang selepas sesi pembelajaran di sekolah.

Bagaimanapun, berikutan penutupan sekolah akibat pandemik Covid-19, Kasih akan ke kandang itu pada sebelah pagi dan petang setiap hari untuk bermain dan membantu menghambat lembu ternakan mereka pulang ke kandang.

"Pada peringkat awal, kami tanya juga tak takut ke, tetapi Kasih tetap berkeras untuk ikut. Jadi kita biarkan sahaja, lama-kelamaan dia makin rapat,

"Dia mungkin seronok sebab lembu-lembu ini bila dipanggil akan datang kepada dia, sebab tu Kasih suka bermain, setiap daripada mereka juga ada nama-nama tertentu seperti Merah, Putih, Gajah dan Hitam," katanya.

Atikah berusaha menarik anak lembu yang dipelihara oleh bapanya. FOTO BERNAMA



Kamarudin turut meluahkan rasa bangganya apabila anak saudaranya sanggup menguruskan haiwan ternakan dan meluangkan masa di ladang berbanding melakukan perkara yang tidak berfaedah.

Katanya, beliau mengusahakan ternakan lembu baka kampung milik keluarga di tanah berkeluasan 0.404 hektar bersama dua lagi abangnya dan selain lembu, mereka turut mempunyai 100 ternakan lain, termasuk kambing dan kerbau.

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails