Thursday, July 2, 2009

Produk makanan, minuman berasaskan nanas


Amiruddin Osman (kiri) bersama Zainal Kassim menunjukkan produk nanas yang dihasilkan oleh Syarikat Pines.





PERSEPSI masyarakat zaman dahulu sering menganggap nanas sebagai makanan 'tajam' yang boleh mendatangkan pelbagai kesan sampingan jika dimakan dengan kuantiti yang banyak.

Antara kesan tersebut adalah seperti lidas pada lidah selain boleh mengganggu keadaan kandungan bagi wanita yang sedang mengandung.

Mungkin pendapat sedemikian menjadi faktor utama menyebabkan masyarakat kurang menggemari nanas dan akhirnya menjadikan perusahaan tanaman buah tersebut tidak dilaksanakan secara meluas.

Melihat secara mendalam dari sudut saintifik, nanas atau nama saintifiknya Ananas comosus sebenarnya mempunyai pelbagai kelebihan dan khasiat berguna untuk manusia.

Antara kandungannya yang berfaedah adalah seperti vitamin A dan C, kalsium, fosforus, magnesium, ferum, natrium, kalium, sukrosa, glukosa dan enzim bromelin.

Enzim bromelin mempunyai fungsi sebagai agen anti radang, membantu penghadaman dan anti kanser selain kandungan seratnya boleh melawaskan proses pembuangan air serta mengelakkan sembelit.

Menyedari kepelbagaian khasiat tersebut, buah itu kini telah digunakan secara meluas sebagai ramuan utama dalam penghasilan produk hiliran berasaskan makanan dan minuman.

Diusahakan oleh sebuah syarikat yang berpangkalan di Johor Bahru, Prima Pine Food and Beverage Industries (Pines) memberi fokus kepada penghasilan produk makanan dan minuman untuk kesihatan daripada nanas.

Menurut Pengarah Pasaran Pines, Amiruddin Osman, pihaknya merasakan produk-produk berkenaan mempunyai potensi diperkembangkan ke satu tahap yang boleh dibanggakan.

''Idea untuk tampil dengan produk ini sebenarnya timbul selepas membuat lawatan ke ekspo makanan antarabangsa yang di anjurkan di beberapa negara seperti Rusia, Taiwan dan Jepun.

''Justeru bermula tahun 2007, saya memulakan perniagaan ini dengan membina kilang pemprosesan dan seterusnya memberi tumpuan kepada aktiviti mempromosi kesemua produk,'' katanya ketika ditemui di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Dalam usaha meningkatkan mutu dan kualiti produk itu, pihaknya juga ada menjalankan kajian dan penyelidikan menerusi kerjasama dengan Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia (LPNM), beberapa agensi kerajaan dan bukan kerajaan serta institusi pengajian tinggi (IPT).

Menarik mengenai produk-produk itu, ia dihasilkan daripada nanas berkualiti tinggi jenis Josapine yang ditanam di beberapa kawasan di Sarawak dan Johor.

Produk pertama yang dihasilkan adalah Kopi Nanas Tongkat Ali serta Kopi Nanas Kacip Fatimah dan kolagen.

''Dengan campuran ekstrak nenas bersama pelbagai herba seperti Ginkgo Biloba, minuman ini boleh dijadikan sebagai minuman kesihatan untuk semua orang,'' jelasnya.

Amalan kopi tongkat ali tersebut dipercayai dapat membantu menghilangkan kelesuan, membantu merawat masalah mata, melegakan sakit kepala dan mengurangkan alahan.

Untuk kopi kacip fatimah pula, ia dikatakan dapat membantu mengekalkan wajah awet muda, membantu mencegah pembekuan darah, serta membantu mengembalikan kecantikan warna kulit

Di samping itu, produk lain yang dihasilkan adalah seperti coklat nanas kacip fatimah dan kolagen, jus nanas, kordial nanas, teh nanas, teh nanas sitrus, jem nanas, sos lada hitam dan sos masam manis.

Dari sudut proses penghasilan produk, pihaknya akan memastikan nanas yang benar-benar berkualiti digunakan selain mendapat harga bekalan yang berpatutan menerusi pemantauan oleh pihak LPNM.

Selain itu, LPNM turut memberi bantuan dalam penganjuran kursus industri asas tani bagi menggalakkan pemindahan teknologi kepada para petani dan seterusnya menyumbang kepada peningkatan pengeluaran hasil buah yang berkualiti.

Sambutan yang menggalakkan terhadap produk Pines telah mendorong pihaknya merancang pelbagai strategi pemasaran agar produk-produk itu sampai kepada semua peringkat pengguna.

Bagi memperluaskan pasaran, kerjasama telah dijalankan dengan beberapa pihak seperti Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) dan serta Lembaga Kemajuan Johor Tenggara (Kejora).

''Kita turut mempunyai matlamat menempatkan satu pengedar di setiap satu daerah di seluruh Malaysia,'' katanya.

Setakat ini, tumpuan diberikan kepada pengedaran di sekitar Johor dan Lembah Klang menerusi pelantikan Azyraff Global Resources sebagai pengedar tunggal produk-produk tersebut di Wilayah Persekutuan dan juga Selangor.

Menurut Pengarahnya, Zainal Kassim, pihaknya bersama Pines akan menjalankan pelbagai program promosi bagi memperkenalkan produk nanas kepada umum.

''Setakat ini, sambutan yang diterima cukup memberangsangkan kerana orang sudah mula mempercayai khasiat yang ditawarkan oleh produk nanas ini,'' katanya.

Bagi tujuan sama, pihaknya juga bercadang untuk menyertai ekspo dan pameran jualan di lokasi-lokasi yang menjadi tumpuan ramai.

Maklumat mengenai kesemua produk Pines boleh di perolehi di laman web www.houseofpines.com.

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails