Sunday, June 28, 2009

Ternak ikan sangkar lumayan


Peserta projek memberi makan ikan tilapia merah yang diternak di bawah projek ternakan ikan dalam sangkar di Sungai Como, Tasik Kenyir, Hulu Terengganu.

------------------------------------------------------------

HULU TERENGGANU 24 Jun – Projek ternakan ikan dalam sangkar Sungai Como, Tasik Kenyir di sini memberi peluang kepada golongan muda untuk memahirkan diri dalam bidang ternakan ikan.

Malah, projek berimpak tinggi yang dilancarkan tiga tahun lalu itu memberikan mereka pendapatan tetap setiap bulan selain pendapatan sampingan berbentuk elaun.

Sebanyak 17 peserta kini mengusahakan projek ternakan ikan termasuk tilapia merah, patin dan siakap di 2,200 sangkar di Sungai Como.

Ketua blok sangkar satu, Che Ku Adna Ku Jalil berkata, penyertaannya sejak November lalu dalam projek itu banyak memberi pengalaman dan kemahiran untuk menternak ikan.

‘‘Saya sememangnya mempunyai minat dalam bidang ternakan ini tetapi tidak tahu bagaimana hendak mencari pengetahuan dan penyertaan dalam projek ini banyak membantu saya,” katanya.

Belia berusia 34 tahun itu yang berasal dari Wakaf Mempelam, Kuala Terengganu berkata, dia dapat belajar cara untuk menternak dan menjaga ikan dalam sangkar dengan baik.

‘‘Saya juga belajar bagaimana untuk menggred ikan dan melihat kualiti ikan,” ujarnya.

Selain itu, katanya, projek itu juga memberikannya dan peserta lain pendapatan tetap setiap bulan.

‘‘Gaji kami sebulan boleh mencapai RM1,050 bergantung kepada jumlah hari kami bekerja. Selain itu, kami juga akan menerima komisen daripada hasil jualan ikan,” katanya yang sebelum ini bekerja sebagai buruh.

Rakannya, Mohamad Solihan Samad, 27, pula tidak kisah berpanas dan hujan dalam menjalankan kerja penternakan dalam projek itu.

Katanya, beliau tidak mempedulikan keadaan cuaca berkenaan kerana sangat berminat dengan bidang itu.

‘‘Sebelum ini, saya sudah biasa berniaga dalam cuaca berkenaan semasa belajar dahulu,” katanya yang menyertai projek itu pada Mei lalu.

Pemuda yang tinggal di Kampung Tajin di sini berkata, dia diperkenalkan kepada projek oleh seorang peserta projek itu yang tinggal sekampung dengannya.

‘‘Saya tertarik kerana dimaklumkan ia memberikan pengalaman dan kemahiran yang dapat mencapai minat saya selain pendapatan yang baik,” ujarnya.

Sumber:Utusan Malaysia


No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails