Sunday, June 28, 2009

Hasilkan mesin bantu petani


MELAKA 23 Jun - Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) disaran memberi tumpuan dalam menghasilkan mesin berteknologi tinggi bagi membantu golongan petani di negara ini meningkatkan pendapatan.

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Rohani Abdul Karim berkata, agensi itu juga perlu memastikan mesin yang dikeluarkan mampu dijual pada harga berpatutan serta mengurangkan kos pengeluaran.

"Kita mahu lebih ramai penyelidik MARDI menjalankan penyelidikan dalam menghasilkan jentera atau mesin yang boleh membantu petani meningkatkan hasil pertanian masing-masing," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Mekanisme Pertanian dan Makanan Kebangsaan 2009 di sini hari ini.

Menurutnya, pada masa ini, MARDI berjaya mereka cipta sebanyak 110 mesin dan peralatan berteknologi moden untuk kemudahan petani.

Ujarnya, usaha itu penting untuk membolehkan golongan terbabit meningkatkan pengeluaran hasil pertanian dan makanan sekali gus membantu kerajaan mengurangkan pergantungan ke atas import makanan dari luar negara.

"Atas usaha itu juga, kita berjaya menghasilkan satu teknologi baru yang mana kesemuanya dikumpulkan dalam pangkalan data berbentuk cakera padat (CD) dan direktori.

"Teknologi tersebut dinamakan Ag-Food Machinery Dir bertujuan memudahkan orang ramai mendapatkan maklumat mengenai mesin pertanian, pemprosesan makanan dan bukan makanan," kata beliau.

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails