Thursday, May 7, 2009

Usaha majukan Dungun jadi hab makanan laut

Industri perikanan di daerah ini berpotensi dikomersialkan


KUALA TERENGGANU: Dungun akan dibangunkan sebagai hab makanan laut bagi tujuan komersial sdan pelancongan di Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) berikutan lokasi dan kedudukan daerah itu selain faktor perikanan yang menjadi satu daripada industri terpenting di daerah itu.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Said, berkata selain itu cadangan membangunkan Dungun sebagai hab makanan laut juga adalah disebabkan lokasinya yang terletak di sepanjang koridor pembangunan dan mudah diakses."Faktor ini juga didorong oleh akses mudah ke bandar berkenaan dari Lembah Klang apabila siapnya jaringan Lebuhraya Pantai Timur (LPT) Fasa II nanti," katanya selepas menghadiri Mesyuarat Jawatankuasa Penyelarasan dan Pelaksanaan (ICC) Terengganu dan merasmikan Pejabat Majlis Pembangunan ECER (ECERDC) di Jalan Sultan Zainal Abidin, di sini semalam.

Hadir sama, Ketua Pegawai Eksekutif ECERDC, Datuk Jebasingam Issace John dan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mokhtar Nong.

Mesyuarat itu dihadiri 10 ahli jawatankuasa yang dipengerusikan Ahmad serta dianggotai pelbagai wakil dari agensi kerajaan negeri dan Persekutuan.

Ahmad berkata, pembangunan Dungun sebagai hab makanan laut adalah kerana ia mempunyai potensi yang cukup besar untuk dibangunkan dan dikembangkan selain faktor industri perikanan yang kini cukup berkembang di situ.

Katanya, sebagai kawasan nelayan, lokasi Dungun juga sangat bersesuaian dan langkah itu dilaksanakan bagi menampung keperluan dan permintaan yang begitu tinggi terutama di kalangan pelancong terhadap industri makanan laut.

"Produk makanan laut yang dihasilkan di negeri ini sebelum ini memang tidak mencukupi dan kita pembangunan dalam menjadikan Dungun sebagai hab makanan laut diharap dapat membantu memacu industri itu yang kini mendapat permintaan yang cukup menggalakkan," katanya.

Ditanya mengenai perkara yang dibincangkan pada mesyuarat pertama membabitkan jawatankuasa itu, Ahmad berkata empat perkara dibincangkan antaranya projek pembangunan yang sudah di bangunkan di wilayah ECER, penubuhan pusat hentian setempat, projek membabitkan pembangunan infrastruktur serta turut membimcangkan kaedah yang boleh digunakan dalam membangunkan tanah rezab Melayu yang terdapat di Terengganu.

Sumber: Berita Harian

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails