Wednesday, October 29, 2008

Rentak Timur sasar hasilkan 300 metrik tan vanila

KUALA LUMPUR 26 Okt. - Rentak Timur Sdn. Bhd. mensasarkan penghasilan sebanyak 300 metrik tan vanila menjelang 2010.

Ketua Pegawai Eksekutif, Syed Isa Syed Alwi berkata, pengeluaran tersebut adalah bagi menampung kira-kira 15 peratus permintaan pasaran global.

''Bagi meningkatkan pengeluaran vanila, Rentak Timur akan bekerjasama dengan Vanilla Biomatrix Sdn. Bhd. untuk mengendalikan kontrak ladang di seluruh negara.

Kontrak ini membabitkan keluasan ladang seluas 1 hektar yang akan ditanam kira-kira lima juta pokok vanila dalam tempoh dua tahun,'' katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini hari ini.

Kerjasama tersebut, ujar Syed Isa, akan melibatkan kira-kira 3,000 peladang di seluruh negara akan menjana pendapatan kira-kira RM3,000 sebulan bagi setiap 0.2 hektar yang mengandungi 1,000 pokok vanila.

Pada masa ini, Rentak Timur menghasilkan kira-kira 1,500 kilogram ekstrak vanila setiap hari, tambahnya.

Penghasilan ekstrak tersebut menggunakan teknologi Supercritical Fluid Extraction (SFE) iaitu satu proses mengambil ekstrak yang mengawal tekanan dan suhu agar kepekatan cecair adalah terkawal, ujarnya.

Proses itu juga menjamin kualiti keaslian vanila yang dihasilkan bebas dari sebarang pencemaran bahan kimia, katanya.

Kata Syed Isa, Rentak Timur juga sedang menjalankan aktiviti penyelidikan dan penanaman vanila di sebuah ladang seluas 1.5 hektar di Singaraja, Bali, Indonesia sejak 2002.

Projek tersebut dijalankan bersama seorang peladang vanila yang sudah berkecimpung dalam industri tersebut di Indonesia sejak 30 tahun lalu, ujarnya.

''Kini, selepas beberapa tahun menjalankan penyelidikan dan percubaan, kami berjaya menghasilkan sistem integrasi penanaman, penuaian dan memproses vanila asli,'' kata beliau.

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails