Wednesday, October 29, 2008

LITS tingkat hasil getah


JELEBU 26 Okt. - Lembaga Getah Malaysia (LGM) Wilayah Tengah telah memperkenalkan teknologi Sistem Torehan Berintensiti Rendah (LITS) bagi meningkatkan hasil pengeluaran pekebun-pekebun kecil getah di negeri ini.

Menurut Pengarahnya, Mohd. Sobran Ibrahim, teknologi tersebut berupaya meningkatkan hasil pengeluaran getah sehingga dua kali ganda.

Beliau berkata, bagi tujuan itu, pihaknya telah mengadakan beberapa sesi latihan sebagai satu bentuk pendedahan terhadap teknik-teknik pengeluaran hasil terkini dan amalan perladangan yang baik kepada pekebun-pekebun kecil getah.

"Secara keseluruhan, seramai 1,300 pekebun kecil getah dari 15 lokasi melibatkan kawasan seluas 3,178 hektar di seluruh negeri telah terpilih untuk mengikuti latihan di bawah Skim LITS," jelasnya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas sesi taklimat teknologi LITS kepada pekebun kecil getah di Kampung Kerangai dekat sini baru-baru ini.

Ujar Mohd. Sobran, terdapat dua kategori teknologi LITS dan penggunaannya bergantung kepada umur pokok getah.

"Bagi pokok getah yang berumur 15 tahun ke bawah, formulasi perangsang cecair 'G-Flex' disyorkan disapu pada panel torehan.

"Manakala, perkakasan 'G-Flex', 'Reactorrim' dan 'Rrimflow' digunakan pada pokok getah yang berumur 15 tahun ke atas," jelasnya.

Kata Mohd. Sobran, penggunaan teknologi LITS menjimatkan masa kerana pekebun-pekebun kecil hanya memerlukan 10 hari dalam sebulan untuk menjalankan kerja-kerja penorehan.

Sehubungan itu, ujar beliau, pekebun-pekebun kecil getah di seluruh negeri disaran menggunakan teknologi LITS untuk meningkatkan pendapatan.

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails