Thursday, July 31, 2008

Asas lahirkan usahawan ternak


Art Soulist Agrotech Sdn Bhd (Asas) merupakan pengasas dan pelopor industri hiliran berasaskan bioteknologi penternakan dan pertanian di negara ini sejak tiga tahun lalu.

Dengan berkonsepkan ‘Pembahagian Rezeki’ dan Skim Perladangan Kontrak, ia meletakkan ASAS sebagai pengeluar dan pembekal hasil ternakan serta produk-produk pertanian yang terbesar di Malaysia.

Antara projek-projek ternakan yang telah diperkenalkan oleh ASAS adalah projek ternakan lintah, cacing tanah, belut, ikan air tawar, ikan hiasan, ketam nipah, dan ternakan lembu.

Projek lain termasuk ternak ayam serta yang terbaru ternakan cengkerik dan lipas.

Ternakan-ternakan tersebut bukan sahaja mempunyai potensi, pasaran dan nilai komersial yang tinggi malah diperlukan dalam industri pertanian dan penternakan serta digunakan dalam industri perubatan, kosmetik, herba dan farmaseutikal.

Perladangan kontrak
Melalui skim perladangan kontrak perladangan yang konsisten, pelbagai kemudahan disediakan kepada usahawan-usahawan.

Dalam hal ini Asas memperuntukkan hampir RM30 juta untuk kelengkapan pusat pengumpulan hasil ternakan yang terbesar di Asia.

Sehingga kini ASAS telah mempunyai 14 pusat pengumpulan (14 negeri) dengan kapasiti vendor seramai 2,000 orang di seluruh Malaysia dalam penternakan lintah, cacing dan belut.

Menurut Pengarah Eksekutif Art Soulist Agrotech Sdn. Bhd., Asmadi Awang, ‘Rakan Usahawan’ yang akan diperkenalkan oleh Asas pada Oktober ini akan memberi peluang kepada semua usahawan untuk dijadikan sebagai pusat rujukan, pameran dan pemantauan projek.

Antara zon yang sesuai untuk dijadikan Rakan Usahawan adalah di Zon Timur (Terengganu), Zon Barat (Selangor), Zon Selatan (Johor) dan Zon Utara (Kedah) .

Rakan Usahawan juga berpeluang untuk mengedarkan produk-produk yang dikeluarkan oleh ASAS untuk dipasarkan di peringkat luar bandar.

Sementara itu, seorang pemandu teksi di ibu negara, Ismail Sabuddin yang kini bergelar usahawan cacing dengan memiliki ladangnya sendiri dengan 20 palong ternakan yang terletak di Kampung Sentul, Jengka, Pahang.

Dengan usaha gigih bersama dengan isterinya, Ismail kini boleh berbangga dan hidup bahagia bersama keluarga dengan anggaran pendapatan sekitar RM3,000 sebulan.

Dia mengambil keputusan nekad mencuba ternakan cacing berdasarkan kepada jaminan pasaran yang tinggi serta fungsi dan kegunaan cacing untuk industri kosmetik, perubatan serta pertanian.

Ismail yang telah dilantik sebagai vendor oleh Asas menyatakan penghargaan kepada Mara Daerah Maran, Pahang yang telah memberi sokongan dari segi pembiayaan modal sebanyak RM40,000 untuk menjayakan usahawan ternakan cacing yang pertama di negeri Pahang ini.

Secara percuma
‘‘Setahun lalu, pihak Art Soulist Agrotech telah banyak membantu saya dalam menjayakan ternakan cacing. Ia bukan sahaja menawarkan kontrak perladangan malah memberi khidmat nasihat secara percuma dari tiada pengetahuan sehingga dapat mengeluarkan hasil,’’ ujarnya.

Sementara itu menurut Penolong Pengarah Eksekutif Asas, Marzuki Mahmud, pihaknya juga menawarkan kursus dan bimbingan kepada usahawan bumiputera yang ingin menceburi bidang penternakan cacing.

Usahawan yang ingin memulakan ternakan cacing, perlu memastikan langkah-langkah berikut :-

-Pemilihan Lokasi dan Pembinaan Infrastruktur Kandang
-Pembuatan Plot Pemeliharaan
-Penyediaan Bahan Baku Media
-Pembuatan Media (pra-kompos)
-Pemilihan Induk
-Pembiakan Induk
-Pemberian Makanan
-Hama dan Musuh Cacing
-Penuaian
-Penyimpanan

Asas juga mempelawa rakyat Malaysia untuk menjadi pengedar, agen dan stokis bagi produk-produk pertanian yang berasaskan cacing di bawah penjenamaan Produk Siri Agrovermi dan produk ekstrak yang telah berada di pasaran tempatan dan luar negara.

Mereka yang berminat mendapatkan sebarang maklumat atau memohon menjadi peserta Usahawan boleh terus menghubungi Asas bagi sebarang pertanyaan atau datang sendiri ke ibu pejabat di :

ART SOULIST AGROTECH SDN. BHD,
71C, Jalan Alam Jaya 17,
Taman Alam Jaya,
Batu 9, Cheras
43200 Selangor.
TEL: 03-90801678/2678
FAX : 03-90740678
Atau boleh layari laman web kami: www.artsoulistagrotech.com.my

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails