Sunday, November 28, 2010

KPSP bekal sumber udang galah

Oleh AZELI ALI
azeli.ali@utusan.com.my


RAZALI Osman (tiga dari kanan) bersama Musa Ali (kiri) meneliti kolam pembiakan anak udang galah di Pusat Pembenihan Udang Galah KPSP di Sungai Chenaam, Nibong Tebal, Pulau Pinang. - utusan/ Sazali Che Din


NIBONG TEBAL 26 Nov. - Sungai Kerian di sini pernah menjadi syurga pemancing yang sering mendapat hasil lumayan dengan menangkap udang galah.

Namun akibat kerakusan manusia, bekalan sumber udang galah di sungai itu semakin berkurangan berikutan airnya yang tercemar kerana aktiviti perkilangan.

Selain itu, pemancing yang tidak prihatin juga sanggup menangkap udang yang sedang bertelur sehingga mengakibatkan kepupusan benih udang galah.

Lebih mengecewakan ada yang bertindak lebih kejam sehingga sanggup menuba mengakibatkan bekalan ikan dan udang musnah sama sekali.

Peka dan prihatin dengan keadaan itu, lapan nelayan sungai di Kampung Tanjung Berembang dekat Sungai Acheh di sini menubuhkan sebuah pusat pembenihan udang galah di Sungai Chenaam di bawah Komuniti Pengurusan Sumber Perikanan (KPSP), Jabatan Perikanan.

KPSP Tanjung Berembang Enterprise ditubuhkan pada 31 Ogos 2007 bermula dengan 15 ekor induk udang yang dipelihara di dalam enam tangki dengan modal yang dikutip sebanyak RM1,500 setiap orang.

Menurut Pengerusinya, Razali Osman, idea penubuhan pusat itu timbul ketika beliau dan rakannya, Musa Ali mengikuti kursus anjuran Jabatan Perikanan Pulau Pinang di Jawi Golf Resort di sini.

"Pada awalnya kami kutip sedikit seorang untuk dijadikan modal malah ada yang bagi RM50, RM100 dan hanya menggunakan papan terpakai untuk membina bangunan pusat ini.

"Berkat kesabaran kami, sebanyak 243,600 ekor anak udang berjaya dibenihkan pada peringkat awal dan dilepaskan ke Sungai Kerian," katanya ketika ditemui di pusat itu, baru-baru ini.

Selain Razali dan Musa, KPSP itu turut dianggotai Ilias Shafie selaku Timbalan Pengerusi, Mohd. Suhairi Abd. Rahman (Bendahari) serta Aziwan Ali, Abdul Hadi Edar, Mat Saad Sulaiman dan Mohd. Salim Yaakob sebagai ahli jawatankuasa.

Tambah Razali, banyak perubahan yang berlaku kepada pendapatan nelayan sungai selepas tertubuhnya pusat pembenihan itu terutama hasil tangkapan mereka.

"Kalau dulu nelayan hanya dapat RM40 sehari dengan menangkap udang namun kini boleh mencecah sehingga enam atau tujuh kilogram udang sehari yang dijual dengan harga RM35 sekilo.

"Malah pendapatan nelayan boleh mencecah hampir RM3,000 sebulan dengan hanya menangkap udang galah dan ia cukup lumayan buat mereka," ujarnya.

Pusat pembenihan udang KPSP Tanjung Berembang dirasmikan Ketua Pengarah Perikanan, Datuk Ahamad Sabki Mahmood 17 Oktober lalu yang turut dihadiri Pengarah Perikanan negeri, Awangku Isa Pengiran Amjah.

Pada majlis itu, Ahamad Sabki turut melepaskan kira-kira 15,000 benih udang galah ke Sungai Kerian bersama pegawai Jabatan Perikanan.

Ditanya tentang proses pembenihan udang itu, Razali berkata, induk matang dibawa masuk ke pusat pembenihan untuk bertelur dan benih udang diasingkan di dalam tangki khas selama 45 hari.

"Benih udang ini dipantau rapi dengan kadar kemasinan air serta makanannya disukat agar ia mampu mencapai saiz yang sesuai untuk dilepaskan ke sungai.

"Setiap induk mampu menghasilkan 60,000 benih udang dan peratusan untuk hidup adalah 80 peratus sebelum dilepaskan dan mengambil masa kira-kira tiga bulan untuk mencapai saiz matang," ujarnya.

Sementara itu, Musa menjelaskan, selain dijual dengan harga lima atau enam sen seekor, mereka turut membuat program pelepasan benih udang secara berkala yang dipantau Jabatan Perikanan.

Jelasnya, pihaknya mengamalkan prinsip menang-menang bersama nelayan dan penternak udang kerana lebih banyak benih yang mampu dikeluarkan lebih banyak hasil udang akan diperolehi.

"Pasaran benih udang kami menjangkau sehingga ke Kedah dan Perak malah kadangkala permintaan melebihi pengeluaran yang mampu kami keluarkan.

"Oleh sebab itu kami merancang untuk menambah 16 lagi tangki sebagai tambahan kepada 24 tangki sedia ada," katanya sambil melahirkan rasa syukur kerana pusat milik KPSP itu kini setanding dengan pusat pembenihan swasta.

Apa yang penting tegasnya, pemancing dan nelayan perlu ada rasa tanggungjawab untuk hanya menangkap udang galah yang menepati saiz iaitu 150 gram seekor dan elakkan daripada menangkap udang yang sedang bertelur supaya hidupan sungai ini tidak akan pupus sampai bila-bila.

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails