Sunday, November 28, 2010

Kos makanan ikan melambung

Oleh HAPIZAH AZIZ
utusankelantan@utusan.com.my



ROSLAN Omar memberi makan ikan ternakannya yang dibuatnya sendiri di Kampung Banir Belikong, Pasir Puteh.

PASIR PUTEH 26 Nov. - Kira-kira 10 pengusaha ternakan ikan air tawar di jajahan ini terpaksa menceburi perusahaan lain disebabkan kos makanan ikan yang melambung secara mendadak sejak awal musim tengkujuh.

Kebanyakan mereka yang menternak ikan keli, tilapia, puyu dan patin terpaksa membelanjakan lebih RM500 sebulan untuk membeli makanan bagi setiap 10,000 ekor ikan tersebut.

Di samping itu, mereka juga memerlukan perbelanjaan tambahan untuk makanan campuran perut ayam dan beras yang disediakan sendiri.

Bagi mereka yang kebanyakannya menternak ikan dalam kolam terpaksa pula menghadapi risiko ternakan ditenggelami air akibat hujan.

Seorang penternak, Rashid Isa, 45, berkata, dia tidak lagi meneruskan ternakan ikan sejak tiga bulan lalu kerana tidak dapat menampung kos makanan serta pengurusan yang meningkat secara mendadak.

"Jika saya meneruskan juga ternakan ini, saya akan mengalami kerugian yang besar kerana kos yang terlalu tinggi di samping ancaman banjir. Saya terpaksa berhenti walaupun sudah dua tahun menjalankan aktiviti ini.

"Kalau keadaan mengizinkan, saya mungkin kembali menternak ikan pada tahun depan, itu pun kalau harga makanan dan benih turun," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Seorang penternak di Kampung Banir Belikong di sini, Roslan Omar 31, berkata, dia terpaksa mengambil langkah awal dengan menternak secara berperingkat bagi mengelakkan kekurangan bekalan pada musim tengkujuh.

Dia yang menternak ikan dalam sangkar di tali air di kampung itu berkata, catuan juga terpaksa dibuat untuk menyerap kos makanan ikan yang meningkat.

"Sebelum masalah ini timbul, saya mampu memasarkan kira-kira 400 kilogram ikan seminggu tetapi sekarang terpaksa mengurangkan sehingga 200 kilogram sahaja seminggu.

"Saya terpaksa memilih ikan tersebut mengikut ukurannya sebelum menjualnya pada setiap minggu," katanya.

Katanya, dia terpaksa menggunakan pengalaman sebelum ini bagi mengatasi masalah tersebut termasuk menyediakan sendiri makanan ikan dengan menggunakan kreativiti disebabkan harga makanan ikan meningkat sehingga RM60 seguni.

"Disebabkan masalah ini, saya juga terpaksa mengurangkan jumlah ternakan benih ikan untuk dibekalkan kepada penternak yang lain," katanya.

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails