Saturday, June 5, 2010

Felcra Berhad rancang ternak lembu berskala besar

TEMERLOH 5 Jun — Felcra Berhad akan melaksanakan penternakan lembu berskala berskala besar di kawasan ladang miliknya di seluruh bermula negara tahun depan bagi menampung keperluan daging negara.

Pengerusinya, Datuk Tajuddin Abdul Rahman berkata, Felcra sudah mengenal pasti 17 kawasan ladang yang bakal dilaksana secara berperingkat-peringkat.

“Tender bagi membina kandang berharga RM300,000 tiap sebuah telah pun dikeluarkan dan apabila siap kelak, 2,000 ekor lembu akan mula diternak pada peringkat awal di setiap ladang terbabit,” katanya kepada pemberita selepas majlis beramah mesra dengan penduduk kawasan Felcra Rumpun Makmur, dekat Kuala Krau, di sini hari ini.

Beliau berkata, jumlah ternakan itu akan ditambah dari semasa ke semasa.

Buat masa ini Felcra telah pun memulakan projek perintis di ladangnya di Seberang Perak, Perak, membabitkan 800 ekor lembu, kata beliau.

Tajuddin berkata, negara terpaksa mengimport lebih 700,000 ekor lembu setiap tahun untuk menampung keperluan dan membabitkan peruntukan lebih RM1.4 bilion.

"Jika kita menternak sendiri lembu itu sudah pasti ia dapat menjimatkan peruntukan tersebut. Felcra mempunyai kawasan ladang yang luas dan sesuai untuk melaksanakan projek ternakan sedemikian,” katanya. — Bernama

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails