Monday, May 17, 2010

Komersial puyuh alternatif ganti ayam

KUALA TERENGGANU – Mengambil kira faktor bekalan daging burung puyuh sukar didapati di pasaran Pantai Timur, Kemudi Setiajaya Enterprise mengambil inisiatif menternak puyuh pedaging dalam skala besar bagi mengkomersialkan makanan berasaskan burung puyuh khususnya di negeri ini.

Pengurusnya, Nik Shahrin Nik Mat berkata, langkahnya membuka perusahaan menternak, memproses, membekal dan mengeluarkan produk hasil ternakan puyuh pedaging juga sebagai usaha menarik tumpuan orang ramai supaya tidak hanya menjadikan ayam sebagai hidangan utama seharian.

“Sebelum ini, penggemar ayam tidak mempunyai pilihan untuk menukar menu makanan tetapi dengan adanya pasaran daging puyuh ini di negeri ini, mereka boleh mencuba menu alternatif.

“Kami bukan sahaja menjadi pembekal puyuh mentah sejuk beku tetapi turut mengkomersialkan produk berasaskan puyuh ini dengan memperkenalkan menu baru hasil resipi sendiri seperti bebola puyuh, nasi lemak puyuh, karipap puyuh, pau puyuh dan puyuh berempah barbeku,” katanya kepada :Sinar Harian :ketika ditemui di Pusat Dagangan Terengganu (TTC), di sini.

Menurutnya, jenama Puyuh Brand miliknya kini telah diedarkan di seluruh daerah di negeri ini.

“Pada masa akan datang, kita turut merancang untuk mengedarkan produk Puyuh Brand ke luar Terengganu tetapi buat masa ini kami memberi fokus mengembangkan perniagaan dalam negeri ini dahulu.

“Setakat ini kami menjadi pembekal daging puyuh ke restoran dan ‘offshore’ Petronas,” katanya.

Mengulas lanjut mengenai perusahaannya, Nik Shahrin berkata, penternakan puyuh pedaging diusahakannya sejak Mei 2008 dengan jumlah ternakan puyuh peringkat awal kira-kira 5,000 ekor di ladang Kampung Bukit Anak Dara, Kijal, Kemaman.

“Sekarang jumlah ternakan puyuh telah meningkat kepada 15,000 ekor dan purata keuntungan kasar sebulan yang diperoleh berjumlah RM20,000,” katanya.
Sumber :Sinar harian

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails