Monday, January 18, 2010

Lapan lagi pusat pembenihan kelah bakal dibuka - Ongkili

KOTA MARUDU 12 Jan. - Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi bercadang menubuhkan lapan lagi pusat pembenihan ikan kelah bagi membantu perkembangan industri ternakan ikan air tawar itu di negeri ini.

Menterinya, Datuk Seri Dr. Maximus Ongkili berkata, pembinaan lapan pusat itu bagaimanapun bergantung kepada kejayaan program perintis yang kini dilaksanakan di Kampung Tangkol, di sini.

"Matlamat kita adalah untuk membantu petani menceburi bidang penternakan ikan air tawar khususnya kelah yang mempunyai pasaran besar di negara ini dan di peringkat antarabangsa," katanya.

Beliau berkata demikian ketika melawat pusat pembenihan ikan air tawar Kampung Tangkol di sini, kelmarin.

Katanya, pusat yang dibangunkan menerusi Program Aplikasi Teknologi (TAP) Bersama Komuniti kementerian itu melibatkan pemindahan teknologi pembenihan ikan, menternak dan menyimpan ikan kelah.

Beliau menambah, pusat berkenaan turut membantu penduduk yang menggunakan kaedah penangkapan tradisional dikenali sistem tagal untuk menghasilkan benih ikan daripada ikan yang telah matang.

Menurutnya, pusat yang dibuka enam bulan lalu dengan kos RM300,000 itu kini dilengkapi kemudahan seperti kolam ikan terbuka dan dalam bangunan.

"Setakat ini ia telah berjaya menghasilkan benih daripada ikan matang," katanya.

Ongkili berkata, projek tersebut akan menjadi model kepada pembangunan pusat pembenihan ikan air tawar lain yang mempunyai permintaan tinggi di pasaran.

"Kita turut mengkaji untuk mencipta makanan ikan menggunakan bahan-bahan tempatan seperti ubi kayu dan sisa buangan kelapa sawit selain bahan tradisional lain seperti kayu banyan, siput gondang emas dan tongkat ali," katanya.

Menurutnya lagi, Sabah mempunyai potensi besar dalam pembangunan ikan air tawar seperti kelah yang mampu mencapai harga sehingga RM600 hingga RM700 sekilogram di restoran makanan laut di negara ini.

Katanya, ini kerana negeri ini banyak menggunakan sistem tagal yang menyaksikan sungai tersebut ditutup untuk sebarang kegiatan penangkapan ikan dan hanya akan dibuka sekali setahun.

Beliau berkata, pada masa ini 379 sungai di Sabah melaksanakan sistem tagal termasuk 19 buah di daerah ini.

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails