Monday, January 18, 2010

KT Swiftlet labur RM2 juta bina rumah burung walit

KUALA TERENGGANU 17 Jan.- KT Swiftlet Equipment & Trading (KTS), syarikat milik penuh bumiputera akan melabur RM2 juta ringgit dalam lima tahun akan datang bagi mengembangkan lagi perusahaan burung walit yang diceburinya sejak dua tahun lepas.

Pengurus KTS Syed Husein Helmi Al-Edrus berkata, pelaburan itu bertujuan membina tujuh buah rumah burung walit yang dianggar bernilai antara RM150,000 dan RM500,000 setiap buah.

"Tahun lepas kita sudah melabur sebanyak RM1.5 juta untuk dua buah rumah burung walit iaitu di Kampung Telaga Kuala Berang dan Kampung Batu Hampir Manir," katanya kepada Bernama.

Syed Husein berkata, sebelum itu, KTS melabur lebih RM1 juta untuk membina sebuah rumah burung walit di Kampung Cabang Tiga di sini dua tahun lepas, dan dalam tempoh itu syarikatnya sudah berjaya memperoleh hasil sebanyak kira-kira 13 kilogram sarang burung walit.

Menurutnya, harga sarang burung berkenaan, yang masih belum dibersihkan dijual pada harga RM4,000 lebih bagi setiap kilogram kepada pembeli dari Kuantan.

Beliau berkata, sejak menceburi bidang tersebut, Mara telah memberikan sebanyak RM250,000 kepada syarikat itu untuk dijadikan modal pengurusan ternakan burung walit.

Katanya, untuk mengembangkan lagi perniagaan dalam bidang itu, KTS merancang membina sebuah kilang pemprosesan sarang burung sendiri di Kampung Cabang Tiga bersebelahan tapak sarang burung yang sedia ada.

Syed Husein berkata, penglibatan orang Melayu dalam industri burung walit di Terengganu setakat ini sekitar 10 peratus berbanding bangsa lain.

"Bagaimanapun, semakin ramai orang Melayu sudah mula menunjukkan minat untuk melibatkan diri dalam industri sarang burung walit dalam setahun dua ini," katanya.

Beliau berkata, Kuala Berang merupakan salah satu lokasi terbaik untuk industri burung walit di dunia kerana persekitarannya yang aman, selain mempuyai banyak makanan. - Bernama

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails