Tuesday, November 3, 2009

Sabah&Sarawak: Kayu gaharu jadi buruan


KAYU gaharu bernilai tinggi jadi buruan pemburu.

Sikap tamak raih untung jual 'pokok emas' punca hutan simpan diceroboh

TUARAN: Didorong sifat tamak ingin mengejar kekayaan secara mudah, pemburu pokok gaharu di daerah ini semakin rakus mencerobohi hutan simpan, perkuburan dan tanah penduduk untuk menebang pokok diistilahkan sebagai 'pokok emas' itu.

Tanpa mempedulikan siapa pemilik tanah dan implikasi tindakan itu terhadap alam sekitar, pemburu gaharu menumbangkan sebanyak mungkin `pokok emas' di hutan simpan ratusan tahun yang tidak pernah diusik di Lama'as, Penimbawan, Rigi, Suaman, Saradan, Betutai, Topokon dan Tenghilan.


Bagi mengelak kegiatan mereka dikesan pihak berkuasa atau pemilik tanah, mereka dipercayai memasang `kaki' yang sesetengahnya di kalangan penduduk kampung sendiri yang dipercayai memperoleh upah agak lumayan.

Kayu yang dipotong pula tidak diangkut melalui jalan darat, sebaliknya dibawa menggunakan bot di celah hutan bakau bagi mengelak kegiatan itu dihidu pihak berkuasa.

Tidak sukar untuk mereka memasarkan `pokok emas' itu kerana dipercayai sudah ada tauke membelinya pada harga yang dipersetujui sebelum pokok ditebang.

PEMBELI kayu gaharu meneliti kayu dibekalkan pemburu.

Harga tinggi ditawarkan pembeli, dipercayai mendorong ramai pemburu pokok gaharu sanggup merosakkan hutan semata-mata untuk mendapatkannya bagi membina kekayaan.

Mengulas mengenai kegiatan tidak bertanggungjawab itu, Pengerusi Persatuan Pencinta Alam Tuaran, Mohd Faiz Azman, mendakwa apabila pokok yang ditebang itu didapati bukan pokok gaharu, mereka meninggalkannya begitu saja.

"Itu perbuatan tidak bertanggungjawab. Mereka sanggup menceroboh hutan simpan dan memusnahkan sumber alam semula jadi.

"Jika kegiatan itu tidak dibanteras segera, saya bimbang lambat laun hutan simpan, perkuburan dan tanah di daerah ini akan musnah semata-mata akibat kerakusan pemburu gaharu," katanya kepada Berita Harian, di sini semalam.

Beliau yang mendakwa menerima banyak rungutan penduduk, hutan di kampung mereka dicerobohi pemburu gaharu yang bertindak licik, mencadangkan operasi besar-besaran dijalankan Jabatan Perhutanan Sabah bagi menanganinya.

Mohd Faiz mendakwa, orang tengah yang membeli pokok gaharu dipercayai berselindung di sebalik perniagaan menjual benih gaharu untuk mengelirukan pihak berkuasa.

"Mereka dipercayai bertindak demikian apabila pihak berkuasa menjalankan pemeriksaan. Keadaan itu bertambah buruk kerana tiada usaha menanam semula pokok gaharu yang ditebang sewenang-wenangnya.

"Ia menyebabkan negara kita tidak mampu mengeksport gaharu yang mendapat permintaan tinggi di Timur Tengah, Taiwan dan Jepun," katanya.

Sementara itu, pengusaha ladang benih gaharu di Kampung Betutai, di sini, Rajimit Gunong, 49, mendakwa beliau membeli pokok gaharu daripada pihak tertentu hingga kadang kala mampu mengumpulkan lebih 30 tan kayu gaharu sehari.

"Saya membeli pokok gaharu sudah dipotong kepada saiz kecil daripada penduduk Penimbawan, di daerah ini, selain Kelawat, di Kota Belud, Kota Marudu dan Paitan.

"Bagaimanapun, saya tidak pernah tanya dari mana mereka mendapat kayu gaharu itu," katanya.

Beliau mendakwa, kayu berkenaan dihantar ke sebuah kilang di Pantai Timur Sabah.

Rajimit yang mengusahakan ladang gaharu sejak dua tahun lalu, mendakwa mempunyai 100,000 benih gaharu berkualiti tinggi yang diimport dari Thailand.

Antaranya, gaharu buaya, gaharu bakau, gaharu putih, gaharu berdaun bulat dan gaharu berdaun panjang yang berkualiti tinggi untuk diproses menjadi minyak wangi, ubat gosok, colok dan kemenyan manakala pokok gaharu spesis Aquilaria Malaccencis adalah yang paling bernilai.

Sehubungan itu, usaha berterusan Jabatan Perhutanan Sabah menangani masalah itu harus segera dilaksanakan bagi memastikan sumber alam semula jadi di daerah ini atau daerah lain tidak terus musnah akibat kerakusan pemburu gaharu.

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails