Tuesday, November 3, 2009

Johor: Sungai Sedili pusat udang

Lokasi sesuai program aktiviti akuakultur secara komersial

TANJUNG SEDILI: Kawasan lembah tepian Sungai Sedili Kecil di sini yang menerima bekalan air laut masin dan payau berpotensi diperluaskan untuk aktiviti akuakultur terutama penternakan udang yang akan mewujudkan peluang pekerjaan.

Johor Corporation (JCorp) melalui Skim Pemilikan Ekuiti Pengurus-Usahawan (Spepu) yang diperkenalkan pada 2000 menawarkan 36 peratus saham kepada pekerja dengan tertubuhnya syarikat Aquapreneur Sdn Bhd (AQSB).

Konsep keusahawanan itu berjaya menjurus kepada penubuhan sebuah lagi syarikat pengusaha akuakultur iaitu Rajaudang Aquaculture Sdn Bhd (RASB).

Pengurus Besar RASB, Zulman Shariff berkata, di bawah naungan SPEPU JCorp, AQSB dan RASB, sejumlah 172 kolam udang diusahakan iaitu 60 buah di pinggir Kampung Sedili Kecil dan 112 kolam di Kampung Belukar Durian di sini.

Katanya, pada awalnya, pihaknya mengusahakan ternakan udang harimau tetapi kemudian beralih kepada penternakan udang putih.

Beliau berkata, syarikat akuakultur di bawah naungan JCorp ini mampu menghasilkan pengeluaran sebanyak 950 tan metrik udang putih pada tahun ini dengan jualan melebihi RM12 juta.

Katanya, hasil pengeluaran itu dijual bagi pasaran tempatan dan eksport terutama Singapura dan Eropah.

“Permintaan yang agak konsisten buat masa ini memberikan keyakinan kepada syarikat ini untuk meluaskan operasinya untuk membina lagi sebanyak 50 buah kolam penternakan pada tahun hadapan dan menjadikan keseluruhan jumlahnya 222 buah kolam,” katanya.

Beliau berkata, industri akuakultur di pinggir dua kampung tradisional di situ juga menawarkan peluang perniagaan dan kerja kepada penduduk tempatan.

Katanya, sebahagian keuntungan yang diperoleh syarikat diagihkan dalam bentuk sumbangan kebajikan dan aktiviti penduduk kampung, surau dan sekolah di situ.

Menjelang Aidilfitri lalu, seramai 51 orang penduduk dari golongan keluarga kurang mampu di sini menerima hamper barangan makanan dan duit raya manakala tiga ekor lembu disembelih dengan dagingnya diagihkan kepada penduduk sekitar.

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails