Saturday, November 28, 2009

Johor: Sedili dibangun sebagai kawasan pertanian organik

AYER HITAM: Kerajaan negeri melaksana beberapa pendekatan yang dapat membantu membangun dan mempertingkatkan pengeluaran pelbagai hasil pertanian, termasuk bahan makanan di Johor.

Langkah itu membangunkan kawasan seluas lebih 2,000 hektar di Sedili, Kota Tinggi, sebagai kawasan pertanian organik.

Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman, berkata pihaknya turut memperkenalkan amalan pertanian berasaskan kultur tisu yang dapat meningkatkan kualiti serta produktiviti petani. Katanya, semua pihak sedia maklum bahawa aktiviti pertanian terutama perladangan kelapa sawit dan getah menjadi nadi serta faktor penting dalam pembangunan ekonomi Johor.

Bagaimanapun, katanya, kerajaan negeri turut memberi penekanan dan perhatian terhadap kegiatan pengeluaran bahan makanan dengan mewujudkan kawasan pertanian berskala besar.

"Malah, kita turut mengambil beberapa pendekatan lain seperti membuka kawasan pertanian baru dan memperkenalkan kaedah pertanian terkini, bagi membangunkan sektor pertanian berasaskan pengeluaran bahan makanan di Johor.

"Tumpuan juga diberi terhadap beberapa aktiviti pertanian lain seperti ternakan ayam dan ikan air tawar bagi membantu usaha berkenaan," katanya selepas merasmikan Ekspo Agro Johor 2009 sempena sambutan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Johor di PPMAH, di sini.

Hadir sama, Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor, Datuk Ali Hassan, Setiausaha Kerajaan Johor, Datuk Abdul Latiff Yusoff dan Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, Aziz Kaprawi.

Abdul Ghani berkata, kawasan di Sedili itu yang dulunya dikenali sebagai Lembah Bio Desaru, menumpukan kegiatannya terhadap pertanian organik dan bioteknologi.

Malah, katanya, kerajaan turut menubuhkan sebuah makmal yang memberi tumpuan terhadap pembangunan tisu kultur, bagi meningkatkan keupayaan dan penggunaan teknologi berkaitan di PPMAH.

Sementara itu, Aziz berkata, ibu bapa wajar membawa anak mereka ke ekspo yang berakhir pada 25 November ini, untuk melihat dan mendapatkan pelbagai maklumat berkaitan industri pertanian di Johor.

"Terlalu banyak maklumat yang boleh kita peroleh dan pelajari, termasuk menentukan hala tuju kerjaya seseorang pada ekspo julung kali dan bakal dijadikan acara tahunan ini.

"Industri pertanian berkembang dengan pesat dan maklumat diperoleh itu dapat membantu seseorang lebih bersedia menghadapi cabaran lebih getir pada masa depan," katanya.

sumber:Berita Harian

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails