Wednesday, August 19, 2009

Utara: Premis kedai jadi pusat ternak burung

HUTAN MELINTANG: Burung layang-layang yang lendirnya dikatakan berkhasiat untuk mengembalikan tenaga batin, kini menjadi industri eksport yang besar, namun bagi penduduk Taman Desa Aman dan Taman Muhibah di sini, ia menjadi masalah besar kepada ketenteraman mereka.

Kira-kira 2,500 penduduk dua taman itu mendakwa tidak dapat tidur nyenyak waktu malam kerana sering diganggu bunyi bising burung berkenaan.

Burung layang-layang berbulu putih dan hitam yang dikenali sebagai burung walid atau nama saintifiknya Aerodranus Fuchipaga ‘diternak’ di sekitar kawasan perumahan itu kerana permintaan yang tinggi di pasaran antarabangsa.

Apa yang menjadi tanda tanya penduduk ialah keseluruhan 88 unit premis kedai di tiga blok bangunan tiga tingkat berdekatan tidak ada perniagaan dijalankan sebaliknya dibina khusus untuk burung itu bersarang serta beroperasi sejak setahun lalu.

Penduduk yang ditemui Berita Harian menyatakan kesal dan kecewa bagaimana bangunan itu boleh dibenarkan dijadikan tempat pemeliharaan habitat burung dikelilingi taman perumahan penduduk.

Pihak Rukun Tetangga (RT) taman perumahan itu ada menghantar bantahan kepada Majlis Perbandaran Teluk Intan (MPTI) yang meminta operasi menternak burung itu segera dipindahkan ke tempat lain, tetapi sehingga ini kegiatan itu masih berterusan.

Pengerusi Penyelaras Keselamatan RT taman itu, Mat Termizin Jedal, 50, berkata pihaknya turut membuat aduan kepada Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir bagi memantau perkara itu.

"Seluruh penduduk membabitkan lebih 400 unit rumah di dua taman perumahan ini mengalami tekanan kerana gangguan bunyi bising burung itu sepanjang masa," katanya.

Beliau berkata, bunyi kicauan ribuan ekor burung itu lebih ketara pada waktu malam bermula dari jam 10 malam hingga 6 pagi.

"Kami tidak boleh tidur malam kerana bunyi burung itu terlalu kuat dan menerusi peralatan suara burung yang dipasang menyebabkan kami sering terkejut dari tidur," kata penduduk, S Murallia, 48 dari Taman Desa Aman.

Suri rumah P Angele, 48, berkata anaknya tidak dapat mengulang kaji pelajaran terutama pada waktu malam kerana gangguan bunyi burung berkenaan.

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails