Wednesday, August 19, 2009

Swasta diminta aktif pacu sektor tani

MELAKA: Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta syarikat swasta yang menceburi bidang pertanian, penternakan dan nelayan sama ada bersaiz kecil, sederhana atau besar di negara ini supaya memainkan peranan lebih aktif dalam membantu memacu transformasi sektor berkenaan.

Timbalan Perdana Menteri berkata, sektor pertanian dan industri asas tani adalah tunggak dalam menjana ekonomi negara dan jika diterokai secara meluas serta sistematik, ia akan mendatangkan peluang yang melimpah ruah.

"Saya sebenarnya meletakkan harapan amat tinggi kepada sektor swasta untuk memacukan pembangunan sektor pertanian supaya dapat mempercepatkan transformasi sektor itu dari kaedah pertanian tradisional yang diamalkan sekarang kepada moden, dinamik, komersial dan berteknologi tinggi.

"Pengeluaran produk mempunyai nilai tambah yang tinggi ini adalah selaras dengan saranan Perdana Menteri, kerana ia mampu melonjakkan sektor pertanian dengan lebih berjaya," katanya ketika merasmikan sambutan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Kebangsaan 2009 di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC), dekat sini, semalam.

Program yang bertemakan Pertanian Menjana Ekonomi Negara itu berlangsung selama seminggu, bermula Isnin lalu. Sempena sambutan itu, pelbagai acara menarik diadakan, termasuk jualan dan pameran produk berkaitan perladangan, penternakan dan nelayan.

Hadir sama, Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam; Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Noh Omar; Pengerusi Persatuan Nelayan Kebangsaan (Nekmat), Mohamad Dolmat dan Pengerusi Pertubuhan Peladang Kebangsaan (Nafas), Datuk Seri Abdul Rashid Abdul Rahman.Muhyiddin berkata, bagi menyokong usaha petani, penternak, nelayan serta sektor swasta, sistem penyampaian kerajaan perlu sentiasa diperkemas dan diselaraskan supaya lebih mesra pelanggan, manakala fungsi serta peranan beberapa kementerian, jabatan dan agensi berkaitan diselaras dan disusun semula.

Sumber:Berita Harian

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails