Wednesday, July 8, 2009

PDK Nur Kasih berjaya jalankan projek cendawan

KAMPUNG PANTAI BESAR – :Bengkel Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) Nur Kasih adalah salah satunya PDK yang berjaya melaksanakan projek tanaman cendawan untuk dipasarkan.

:Pengerusi PDK Nur Kasih Pantai Besar, Hambali Zolaawar berkata, PDK ini adalah pertama di Perak yang melaksanakan projek bagi sektor pertanian iaitu penanaman cendawan.

:Menurutnya, kebanyakan PDK yang sedia ada secara majoriti terlibat dalam aktiviti kraf tangan dan penternakan.

:“Kita percaya bahawa tujuh pelatih yang ada di bawah seliaan PDK ini mampu untuk melakukan kerja-kerja pertanian kerana turut melibatkan kawasan sekeliling yang lebih banyak fokus kepada bidang terbabit,” katanya.

:Hambali berkata, suasana sekeliling di Bengkel PDK Nur Kasih ini lebih tertumpu di bidang pertanian kerana rata-rata penduduk adalah petani.

:“Projek tanaman ini dilihat mampu untuk dikomersialkan ke peringkat lebih tinggi kerana secara keseluruhan kerja-kerja penyediaannya tidak begitu rumit,” katanya.

:Sementara itu, Penyelia Bengkel PDK Nur Kasih Pantai Besar, Mat Rashidi Mat berkata, pada peringkat permulaan sememangnya agak sukar untuk memberi tunjuk ajar kepada pelatih kerana tergolong dalam golongan yang menghadapi masalah pembelajaran.

:“Kita terpaksa mengambil sedikit masa untuk melatih mereka, namun dengan kesabaran dan kerajinan guru-guru membolehkan pelatih ini memahami peranan mereka apabila menghadirkan diri ke bengkel,” katanya.

:Mat Rashidi berkata, tempoh penanaman cendawan adalah tidak begitu lama menyebabkan pelatih hanya perlu menunggu dalam tempoh sebulan untuk mendapatkan hasilnya.

:“Ini masuk fasa kedua dan pertama berjaya dijual di kawasan berhampiran.

:“Namun dalam masa sama kita tetap berusaha agar hasil daripada projek tanaman berkenaan dapat dipasarkan dengan meluas dan kuantiti yang lebih banyak,” katanya.

:Menurutnya, bangsal yang disediakan untuk menempatkan cendawan itu boleh diisi lebih kurang 10,000 bongkah namun kini hanya mempunyai 3,000 sahaja.

:“Dalam masa terdekat, kita sedang berusaha untuk menambah bongkah tersebut agar hasil yang diperoleh semakin meningkat,” katanya.

:Mat Rashidi berkata, selain cendawan pelatih PDK ini turut melaksanakan tanaman seperti cili, terung dan kangkung untuk menambah pendapatan.

:“Kita di sini sangat menggalakkan aktiviti berkenaan kerana percaya bahawa setiap pelatih yang ada mampu melaksanakannya berikutan tempatnya yang dekat,” katanya.

:Beliau berkata, dalam masa terdekat ini juga pihak PDK turut berusaha untuk melaksanakan satu lagi projek iaitu ternakan ayam kampung.
Sumber:Sinar harian

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails