Wednesday, July 8, 2009

3P tingkatkan kualiti hasil pertanian

BENTONG – Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) mengambil langkah dan inisiatif melaksanakan peraturan pengredan, pembungkusan dan pelabelan (3P) melibatkan semua peringkat termasuk pengeksport, pengimport, pemborong dan peruncit.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ketari, Datuk Dr Ng Keong Chye berkata, peraturan 3P itu bertujuan meningkatkan kualiti pengeluaran hasil pertanian melalui kaedah yang dinyatakan itu.

Beliau berkata, pematuhan terhadap peraturan itu penting supaya setiap hasil pertanian digred, dibungkus dan dilabel sebelum memasuki pasaran sama ada tempatan ataupun dieksport ke luar negara.

“3P adalah transformasi yang perlu diikuti semua pihak terbabit dalam pemasaran pertanian kerana ia mampu berikan kesan positif kepada penghasilan hasil pertanian berkualiti, menguntungkan dan selamat dimakan.

“Sebelum ini pelbagai masalah timbul apabila hasil pertanian tidak digred dan tidak dibungkus dengan baik kerana ia mudah rosak dan mempunyai kadar sisa baki racun melebihi tahap dibenarkan,” katanya pada Majlis Taklimat Penguatkuasaan Peraturan 3P Keluaran Tanaman Daerah Bentong di Selesa Hill Homes, Bukit Tinggi, di sini.

Hadir sama Ketua Unit Regulatori Fama Negeri, Mohamed Hassanuddin Othman dan Pegawai Fama Daerah Bentong, Rosli Basri.

Keong Chye berkata, masalah itu hanya menjejaskan imej dan daya saing keluaran hasil pertanian tempatan.

Katanya, peraturan itu perlu dipatuhi memandangkan sektor pertanian menjadi jentera pertumbuhan ketiga negara selepas sektor perkhidmatan dan pembuatan.

“Pematuhan terhadap peraturan ini juga dapat corakkan bidang pertanian ke arah komersial atau pertanian satu perniagaan berskala besar dan berdaya saing yang menggantikan pertanian secara tradisional.

“Tambahan pula, potensi pasaran buah-buahan dan sayur-sayuran keluaran negara untuk pasaran tempatan dan luar negara amat besar,” katanya.

Menurutnya, usaha Fama dan kerjasama semua pihak sama ada secara langsung atau tidak langsung dalam sektor pertanian mampu menjana pembangunan mampan pada masa akan datang.

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails