Monday, February 2, 2009

Roti gebu Rogayah dapat sambutan menggalakan


ROGAYAH Alias sambil dibantu anaknya Nurashikin Tukiran membuat roti ban di rumahnya di Bukit Batu, Kulaijaya, Johor, semalam.


KULAIJAYA 1 Feb. – Bagi usahawan baru, Rogayah Alias, 53, tempoh masa 10 tahun yang diambil untuk belajar membuat pelbagai jenis roti amat berbaloi apabila roti buatannya kini mendapat sambutan menggalakkan daripada pelanggan.

Menurut ibu kepada enam orang anak itu, tempoh tersebut digunakan untuk dia memahirkan diri dalam bidang pembuatan roti agar kualiti rotinya setanding dengan pengusaha roti lain.

Katanya, seseorang itu perlu sabar dan tekun dalam mendalami ilmu membuat roti kerana ia melibatkan beberapa teknik bagi menghasilkan roti yang gebu dan lembut.

“Kini, alhamdulillah biarpun baru setahun beroperasi, roti yang dihasilkan mendapat sambutan daripada pelanggan yang terdiri daripada masyarakat setempat,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Rogayah kini mengusahakan perusahaan roti ban secara kecil-kecilan di rumahnya di Kampung Bukit Batu, di sini dengan dibantu oleh seorang anak perempuannya, Nurasyikin Tukiran, 24.

Jelasnya, kebanyakan roti itu dihantar ke sekolah-sekolah dan ada yang diambil sendiri oleh pelanggan.

“Pada mulanya saya berasa bimbang untuk memulakan perusahaan ini biarpun telah belajar selama 10 tahun.

“Namun, selepas berfikir dan mendapat galakan keluarga, saya memulakan perniagaan ini dengan modal permulaan sebanyak RM300,” ujarnya.

Dalam sehari, kata Rogayah, dia menggunakan sebanyak lima kilogram (kg) tepung untuk membuat roti ban yang mampu menghasilkan 220 biji roti.

Ia dijual pada harga antara 60 sen hingga RM1.20 bergantung kepada saiz.

Mengenai perancangan pada masa depan, Rogayah berkata, dia sedang dalam proses untuk membesarkan lagi perusahaan itu dengan membina sebuah bengkel di sebelah rumahnya.

Menurutnya, dia mendapat bantuan modal sebanyak RM10,000 daripada Jabatan Pertanian untuk mengusahakan bengkel berkenaan.

Jelasnya lagi, bengkel itu akan dapat beroperasi dalam tempoh terdekat.

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails