Monday, February 2, 2009

Lenggong jadi pusat pengeluaran ikan

LENGGONG 1 Feb. - Pembinaan Kompleks Pusat Ikan Pekasam Negara (PIPN) bernilai RM4 juta di Kampung Kelantan dekat sini, bakal mempopularkan kawasan itu sebagai pengeluar utama produk tersebut.

Ahli Parlimen Lenggong, Datuk Shamsul Anuar Nasarah berkata, produk ikan pekasam sememangnya sudah sinonim di kawasan itu terutamanya sekitar Tasik Raban tetapi hanya dihasilkan secara kecil-kecilan selain pemasarannya juga dibuat secara bersendirian.

Bagaimanapun katanya, apabila kompleks yang dijangka siap pada Jun itu mula beroperasi, ia akan menjadi lokasi sehenti kepada lebih 20 pengusaha ikan pekasam di kawasan terbabit.

''Usaha Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani khususnya Jabatan Perikanan ini merupakan sesuatu yang dinanti-nantikan kerana ia memberi faedah kepada pengusaha terbabit dan pada masa sama memperkenalkan Lenggong kepada orang luar," katanya di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Majlis Penyerahan Input Pertanian dan Pelancaran Kempen Bumi Hijau peringkat Parlimen Lenggong yang disempurnakan Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mohd. Mokhtar Ismail.

Sementara itu, Mohd. Mokhtar berkata, kewujudan kompleks tersebut tidak akan membawa faedah besar kepada pengusaha di kawasan itu jika pasarannya tidak meluas.

''Sehubungan itu, saya berharap, pihak-pihak berkaitan akan terus menggiatkan usaha memperkenalkan produk ikan pekasam di seluruh negara," katanya.

Beliau juga berkata, selain pembinaan PIPN, pihak kementerian juga akan memajukan industri pertanian dan penternakan di kawasan itu.

''Saya telah mengemukakan satu rancangan pertanian dan penternakan bersepadu kepada kementerian dan kita telah kenal pasti kawasan seluas 16.2 hektar yang berpotensi dimajukan sebagai lokasi penanaman nenas," katanya.

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails