Sunday, October 5, 2014

Tips penjagaan pokok bunga ros /mawar






Beginilah bunga Rose saya yang selama ini saya tanam dekat 1 tahun, kini hanya tinggal 1 pasu sahaja sebab sepasu lagi mati. Saya tertanya-tanya Kenapa Bunga Rose Asyik Gugur, layu dan mati.


Saya cuba dengan memberi Baja Terbaik untuk Pokok Bunga Rose kepada pokok bunga saya tapi permulaannya bunga mula layu dan akan mati bersama dengan daunnya. Tetapi batang pokok masih hidup.


Abaikan model gedik yang menyibuk tu, tak pernah nampak tanah gayanya tu, ha! fokus kepada kelopok-kelopak bunga yang mekar tu dan ada juga 2-3 yang masih belum mekar.


Alhamdulillah dengan mengikut Tips menggunakan Cara Terbaik dalam Penjagaan Pokok Bunga Rose, ditambah dengan Tips yang saya akan senaraikan dibawah ini.


Alhamdulillah permulaannya tak berapa nak nampak hasilnya tetapi dengan kesabaran kini pokok bunga rose mengeluarkan bunga sentiasa seperti gambar di atas.





Pada sesiapa yang mempunyai masalah seperti gambar diatas, janganlah risau kerana dari pengalaman saya dengan Tips saya In Shaa Allah Pokok Bunga akan kembali berbunga.


Tips untuk bunga rose sudah layu dan menunjukkan tanda-tanda nak mati tapi boleh diselamatkan dengan beberapa cara.
Jika ikut cara saya, saya meletakkan baja dan kemudian siram dengan cara pancuran air hujan.

Baja harus diletakkan diwaktu pagi dan ditabur jauh sedikit dari panggal batang pokok serta kadar kekerapan baja mengikut keperluan. Seperti contoh saya hanya meletakkan 1-2 kali dalam masa 1 minggu pada permulaan.
Pastikan anda mencantas batang yang sudah mati agar dapat mengelakkan merebak penyakit kebatang yang lain, dan dari cantasan itu juga akan membuatkan batang tersebut mengeluarkan anak tunas yang baru.
Siram pokok seeloknya diwaktu pagi dan petang, bergantung dengan keadaan cuaca dan elakkan menyiram pada waktu tengahari.


Saya terpanggil nak menulis tentang Tips Penjagaan Pokok Bunga Rose/Mawar ini adalah kerana kebanyakkan keyword yang masuk berkenaan ” Bagaimana nak jaga pokok bunga rose”, “kenapa bunga rose mati”, “baja terbaik untuk bunga rose/ mawar” dan semuanya berkaitan masalah dan sama seperti saya.


P/s :- Kepada yang selalu cari tentang keyword ni bolehlah cuba Tips saya, mudah-mudahan menjadi dan berbunga Pokok Bunga Rose/ Mawar anda. Selamat mencuba.


Sharing is Caring is Loving


Dipetik dari blog http://aziewan.com/tips-penjagaan-pokok-bunga-rosemawar/#more-2415

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails