Wednesday, October 2, 2013

Memulihkan industri berasaskan kelapa

 


Ahmad Ngalim tertarik melihat sabut kelapa yang merupakan bahan mentah industri hiliran berasaskan tanaman tersebut.
MENJELANG musim perayaan, antara masalah yang sering timbul ialah bekalan kelapa tidak cukup. Ini memaksa kerajaan mengimport kelapa dari negara jiran terutama Indonesia dan Thailand.
Masalah tersebut yang berlarutan membuktikan pengeluaran kelapa tidak dapat memenuhi keperluan tempatan.
Industri penanaman kelapa tempatan berdepan masalah tersebut sejak sekian lama sejak zaman kegemilangan industri tersebut di Bagan Datoh, Perak beberapa dekad lepas.
Persoalannya, kenapa berlaku masalah tersebut sedangkan industri tanaman n permintaan yang berterusan, industri berasaskan kelapa tidak boleh dibiarkan berhadapan dengan masalah kekurangan bekalan.
Antara sebab kekurangan bekalan ialah kawasan penanaman semakin berkurangan disebabkan beberapa faktor. Antaranya persaingan dengan tanaman komoditi lain yang lebih menguntungkan seperti sawit.
Berdasarkan statisitik, kawasan penanaman kelapa pada 1969 ialah 304,300 hektar (ha) dan meningkat kepada 354,300 ha pada 1979.
Bagaimanapun apabila penanam memilih untuk menebang kelapa dan menggantikannya dengan sawit, kawasan ladang atau estet menurun pada 22,000 ha pada 1967 kepada 17,000 ha 10 tahun kemudian.
Ketika ini, 70 peratus keluasan penanaman adalah di Semenanjung, Sabah (14 peratus) dan Sarawak 16 (peratus) dan berlaku tren penurunan 2.8 peratus setahun.
Berdasarkan statistik industri tersebut yang dinyatakan dalam Dasar Agro Makanan Negara ( 2011-2020) kebanyakan milikan ladang ialah pekebun kecil (98 peratus) melibatkan 80,000 keluarga dengan purata keluasan 1.9 ha.
Berdasarkan statistik tersebut, pengeluaran kelapa dijangka meningkat daripada 530,000 tan pada 2010 kepada 1.2 juta tan metrik pada 2020.
Dalam pada itu, rekod sebelum ini menyatakan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani diperuntukkan RM17.9 juta di bawah Projek Pembangunan Tanaman Industri Kelapa sebagai sebahagian rancangan memajukan semula industri kelapa di negara ini.
Itu cerita dahulu. Industri kelapa ketika ini berkedudukan di tangga keempat terpenting daripada segi keluasan kawasan penanam selepas kelapa sawit, getah dan padi.
Industri kelapa ketika ini menyumbang 0.6 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (GDP).
Seorang penyelidik Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI), Dr. Azmi Man berkata, kajian awal mendapati, kerajaan pernah memperkenalkan Skim Pemulihan dan Penanaman Semula Kelapa pada 1963 dan hasilnya pada 1970 dan 1980 sejumlah 8,554 ha berjaya ditanam semula manakala 35,750 ha dipulihkan.
Pada masa sama, sejumlah 8,387 ha keluasan tanah ditanam melibatkan perladangan integrasi bersama koko. manakala 1,493 ha ditanam bersama kopi.
"Dianggarkan kawasan pokok kelapa tua seluas 3,600 hektar akan ditanam semula dengan jenis Matag yang boleh menghasilkan sehingga 25,000 biji setahun," ujarnya.
Membincangkan secara lanjut mengenai tanaman kelapa di negara ini, Dr. Azmi yang juga Timbalan Pengarah Pusat Penyelidikan Padi dan Tanaman Industri MARDI berkata, tanaman ini menghadapi era yang suram jika tidak ada usaha menanganinya.
Hari ini ladang kelapa dianggap tidak lagi menguntungkan di samping kos buruh tinggi berbanding sawit dan harga rendah. Sebab itu tidak ramai yang sanggup mengusahakannya.
''Lazimnya (ladang kelapa) tidak diurus dengan baik, potensi hasil tidak terserlah," kata beliau.
Yang turut hadir ialah Pengurus Stesen MARDI Hilir Perak yang juga Penyelidik Biak baka MARDI, Ahmad Ngalim.
Beliau berkata, pengurusan ladang yang baik harus bermula di peringkat awal melibatkan aspek bahan tanaman, pembajaan, pengawalan rumpai dan perosak

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails