Thursday, March 21, 2013

Tarikan buah naga

Tarikan buah naga

Usaha tanpa mengenal jemu membuahkan kejayaan buat Nam Hock Moi dengan bantuan Jabatan Pertanian.
HASILNYA, petani berkenaan Nam Hock Moi, 50, mampu tersenyum dengan kejayaan menanam buah naga atau juga dikenali sebagai pitahaya yang asalnya telah sedia ada di situ.

‘‘Saya mengusahakannya sejak April 2011 dengan menyewa daripada tuan punya tanah di sini,"ujarnya ketika ditemui bersama rombongan Jabatan Pertanian ke kawasan tersebut baru-baru ini.

Yang turut hadir dalam rombongan tersebut ialah Pegawai Pertanian Daerah Kuala Langat, Mohd. Fadzli Mohamad Yaacob dan Penolong Pegawai Pertanian Putrajaya, Roseli Mustapha.Banyak kelebihan apabila dia memulihkan kembali projek tanaman buah naga tersebut memandangkan Hock Moi mempunyai pengalaman dalam bidang pertanian sebelum ini.

Anak jati Sepang itu pernah mengusahakan projek pertanian pada 1999 di Sepang dengan tanaman terung, timun dan kacang panjang.

Ketika itu itu Hock Moi mampu mengutip hasil terung semusim penanaman sehingga 500 tan dan timun sehingga lima tan, tetapi masalah harga oleh orang tengah menjadikannya ‘mangsa’ perniagaan.
Kerjanya pun tidak lagi begitu sukar kerana tiga atau empat bulan sekali akan berehat sebelum penanaman semula dilakukan.Kerana tidak berpuas hati dengan situasi tersebut, dia meninggalkan bidang pertanian pada 2005 dan beralih kepada kerjaya lain sebagai runner memproses permit pekerja asing.

Pada 2011, setelah mencongak untuk memilih bidang yang ingin diceburi selepas meninggalkan kerjaya baru tersebut, dia bertanyakan mengenai kawasan yang diusahakannya sekarang dan mendapat persetujuan membangunkannya semula.Pengalaman sebagai penanam sayur sebelum ini nampaknya membantu dan Hock Moi tidak kekok atau canggung berjemur di bawah panas matahari.Malah, dia lebih beruntung memandangkan tidak perlu bermula daripada peringkat paling awal kerana pokok telah sedia tertanam daripada pengusaha terdahulu.

Bagaimanapun, dalam mana-mana projek pertanian, pengusaha perlu menyediakan modal untuk menjalankan projek.Untuk tujuan itu, dia menyediakan RM120,000 bagi memulihkan semula projek tersebut.‘‘Untuk kerja-kerja memotong rumput sahaja, saya habiskan RM20,000," ujarnya sambil memberitahu dia berkongsi dengan rakannya mengusahakan projek berkenaan.

Dalam pada itu, dia memberitahu masalah utama penjagaan buah naga ialah virus perosak yang menyebabkan batang pokok mereput.Katanya, dia mampu menuai hasil kira-kira tiga tan setiap waktu tuaian yang dilalukan dua kali sebulan.Ketika ini harga ladang buah naga dijual pada RM4 sekilogram.Selain di RTB, dia turut mengusahakan tanaman yang sama di LBJ , Negeri Sembilan seluas tiga ekar (1.2 hektar).

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails