Friday, March 19, 2010

GBBS bantu penjual buah tingkat hasil

RAWANG 16 Mac - Pendekatan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) mewujudkan program Gerai Buah-Buahan Segar (GBBS) dianggap sebagai satu langkah yang bijak.

Pengerusi Majlis Pembangunan Pertanian Parlimen (MPPP) Selayang, Abdul Shukur Idrus berkata, program berkenaan dilihat telah berjaya membantu meningkatkan taraf hidup pengusaha buah-buahan berkenaan.

"Fokus utama program ini ialah untuk membangunkan usahawan buah-buahan runcit yang lebih teratur dan seragam.

"Bantuan yang diberikan oleh FAMA adalah dalam bentuk gerai, kanopi, rak jualan yang menggunakan warna menarik dan bahan promosi.

"Tinjauan saya mendapati gerai buah-buahan ini nampak lebih kemas, sistematik dan kaedah peragaan yang lebih seragam.

"Ia dilihat mampu menarik perhatian orang ramai untuk datang membeli buah di sini," katanya kepada pemberita di sini.

Utusan Malaysia difahamkan kanopi yang berharga RM15,000 yang disediakan itu turut mampu untuk mengurangkan bahang panas matahari.

Ini sekali gus dapat memelihara kesegaran buah dan tidak cepat rosak.

Sementara itu, Pengarah FAMA Selangor, Rohizad Ridzwan berkata, program GBBS itu telah dilaksanakan sejak empat tahun lalu.

"Setakat ini, seramai 11 orang peniaga telah mendapat bantuan seperti ini.

"Pemilihan mereka bukanlah dibuat secara rawak, sebaliknya berdasarkan kriteria-kriteria tertentu seperti berpengalaman menjual buah sekurang-kurangnya setahun.

"Paling penting, mereka telah mendapat kebenaran dari pihak Majlis Perbandaran Selayang (MPS) untuk berniaga di tapak berkenaan," katanya lagi.

Sementara itu, peniaga yang ditemui, Abdul Wahab Zapar Zakaria menyatakan rasa syukurnya kerana menerima bantuan daripada FAMA.

"Terima kasih kepada FAMA, kerajaan dan MPS kerana memberi peluang untuk kami berniaga di sini.

"Malah kedudukannya yang strategik di tepi jalan dan kawasan yang luas untuk meletak kenderaan menyebabkan perniagaan saya bertambah maju," kata Abdul Wahab lagi.

Hasil jualan 11 usahawan berkenaan dilaporkan mencecah RM4 juta tahun lalu.

Utusan Malaysia

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails