Thursday, September 24, 2009

Siswazah UPM Ceburi Pertanian Komersial

TUMPAT - Menyedari akan potensi besar sektor pertanian, seorang siswazah bidang Bioindustri, Universiti Putra Malaysia, sanggup memberanikan diri menceburi sektor pertanian untuk muncul sebagai seorang petani komersial. Azizi Awang, 35 tahun dari Kampung Bendang Luas, Tumpat kini mengusahakan tanaman pisang jenis berangan di atas tanah yang disewa seluas 8.4 hektar dengan bantuan empat pekerja.

Projek itu dilaksanakan dalam beberapa fasa di mana fasa pertama sebanyak 4,000 pokok telah ditanam sejak Mac lalu dengan modal permulaan sebanyak RM 40,000 dan dijangka akan mengeluarkan hasil dalam tempoh 9 bulan.

Bagi fasa kedua pula, sebanyak 4,000 pokok lagi akan ditanam tidak lama lagi. Segala ilmu yang dipelajari semasa menuntut di UPM dan pengalaman bekerja selama 3 tahun dalam sektor pertanian dan penternakan dengan sebuah syarikat swasta di Sarawak telah digunakan sepenuhnya bagi menjayakan projek tersebut.

Kesungguhan beliau dalam sektor ini telah mendapat perhatian daripada Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Bunga Raya yang telah menjadikan beliau sebagai usahawan bimbingan PPK itu bagi membolehkannya muncul sebagai usahawan tani berjaya pada masa depan.


Pengurus Besar PPK berkenaan, En. Zulkifli Salleh menjelaskan, pihak PPK akan membantu beliau dalam bentuk kredit input pertanian selain memohon bantuan dan pinjaman daripada KADA agar projek tanaman pisang ini dapat diperluaskanlagi pada masa akan datang.

No comments:

Cari Maklumat anda di sini

Google
 
Related Posts with Thumbnails